Typography

023 Econonie - 2015 wordt voor de ABN AMRO bank een belangrijk jaar. De voorbereiding voor de beursgang is in gang gezet door minister Dijsselbloem, die natuurlijk zoveel mogelijk geld wil terugzien. Een ander belangrijk gegeven voor de minister is dat de bank gezond is en blijft en tegen een stootje kan. De toenmalige fusie tussen Fortis en De Bank was aanleiding voor de overheid om de banken te nationaliseren teneinde te voorkomen dat de banken om zouden vallen. Ariane Joustra, Directeur Bedrijven  in Haarlem: “Vanaf die fusie, in 2010, zijn we bezig om een nieuw bedrijf vorm te geven,      met de naam ABN AMRO, maar het heeft de nodige voeten in de aarde gehad. Het heeft alles en iedereen in de onderneming weer op scherp gesteld.”

 

De afgelopen jaren waren voor het kantoor Houtplein niet de makkelijkste, maar boden ook een nieuw perspectief op het bankieren van nu en in de toekomst. Arjan van der Bij, Directeur  Bedrijventeam Haarlem: “De fusie heeft ook een nieuwe strategie en nieuwe inzichten opgeleverd. Beide banken hadden natuurlijk eigen visies en strategieën; wat we hebben gedaan is het beste uit die twee halen en daar een nieuwe strategie van bouwen. Best spannend, maar dat hebben we wel goed gedaan.” Joustra vult aan: “De fusie was een ‘hell of a job’ maar we hebben het wel gedaan. En als gevolg daarvan alles weer helder en scherp gekregen.” Is dan tijdens dat proces van het bouwen van een nieuwe bank ook een andere cultuur ontstaan binnen het bedrijf? Joustra: “De fusie van Fortis en ABN AMRO viel natuurlijk samen met de economische – en bankencrisis. De Raad van Bestuur heeft toen goed begrepen dat er kansen lagen om alle veranderingen in één keer goed te doen.” Van der Bij vervolgt: “Als er interne bijeenkomsten zijn, werd er vroeger veelal ingekocht. Nu zit de Raad van Bestuur zo’n bijeenkomst zelf voor, dat vind ik  krachtig. Men is veel zichtbaarder en tastbaarder geworden. Dat is een duidelijk signaal naar de medewerkers toe. Maar het is natuurlijk niet zo dat je met een druk op een knop een compleet nieuw bedrijf hebt. Wij als leidinggevenden moeten laten zien hoe we omgaan met de vraagstukken die voor liggen, het voorbeeld geven. Terug met de voeten de klei in, middenin de samenleving. We moeten ook eerlijk zijn, dat is soms wel eens hard, maar dat wordt ook aan ons gevraagd.”Ariane Joustra vervolgt: “Bankieren is in de kern een kwestie van vertrouwen.”

Verhoudingen die veranderen, wetgeving die doorlopend wordt aangepast en steeds een belangrijke rol speelt in de onderlinge verhoudingen tussen banken en hun klanten. Hoe ziet de rol van de bank er nu en in de toekomst uit ten opzichte van het recente verleden? “We hebben als bank een tweeledige verantwoordelijkheid. Enerzijds zorgvuldig met spaargeld omgaan, anderzijds krediet verlenen. Voor ondernemers gaan we daarin ‘tot het gaatje’ om ze zo goed mogelijk te ondersteunen. Maar het moet wel verantwoord zijn. Als dat niet lukt kunnen we kijken we naar andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld door risicospreiding, via staatsgegarandeerde financieringen, of doorverwijzen naar ‘informal investors’, die grotere risico’s kunnen en durven nemen. En last but not least, crowdfunding, waarvoor we ook een platform hebben. We worden steeds meer partner in het zoeken naar de beste financiële oplossing voor een ondernemer. Dat is wel een wezenlijk andere benadering van onze klanten dan voor de kredietcrisis. Harry Reiring, Directeur Bedrijven: “Mensen zeggen nu dat de banken niets meer doen. Niets is minder waar. We zijn natuurlijk wel kritischer geworden. Aan de andere kant is de vraag naar kredietverlening ook afgenomen. Een sector waar het niet zo goed gaat, gaat natuurlijk ook niet flink investeren. Die vraag is ten opzichte van vijf jaar geleden flink afgenomen met zeker 10% minder aanvragen. Investeringen worden nu uitgesteld zolang de markt niet verbetert. Daarnaast beïnvloedt de politiek de regelgeving bijna doorlopend.”

Dat er een nieuw realiteitsbesef bij iedereen is doorgedrongen, blijkt onder meer uit het consumentengedrag van de afgelopen tijd. Arjan van der Bij: “Mede door de belastingwijzigingen zijn mensen vooral hypotheken gaan aflossen. Schuldvermindering was vooral in 2014 belangrijk. Ik denk dat de komende drie jaar aflossen belangrijk blijft, waardoor  consumptie achterblijft en de groei niet maximaal uit de startblokken komt.”

Reiring vult aan: “Sinds kort zijn de accountmanagers bij ons sectoraal gaan werken. Deze tijd wordt namelijk gekenmerkt door een grote dynamiek. Organisaties zullen zich dus voortdurend moeten aanpassen aan de nieuwe dynamiek en veranderende klantbehoeften. Wij hebben daarom onze klantgerichtheid versterkt.  Doordat zoals gezegd de ontwikkelingen sneller gaan dan voorheen vereist dat van onze relatiemanagers een diepgaandere kennis van sectoren en markten. Wij zijn er van overtuigd dat door te focussen op één sector, wij ons beter kunnen verdiepen in die sector van de klant en daardoor beter begrijpen voor welke uitdagingen de klant staat. Door deze wijze van werken kunnen we ook een platform creëeren voor ondernemers in dezelfde sector, waar zij ervaringen met elkaar kunnen uitwisselen en kennis kunnen delen. Daarnaast stimuleren en organiseren we netwerkbijeenkomsten voor de ondernemers uit een specifieke branche. Het organiseren van kennis is tegenwoordig ook een heel belangrijk aspect van ons werk.”

Wordt 2015 een beter economisch jaar dan 2014?

“Indicatoren voor een beter jaar zijn er zeker. Lagere olieprijs, hogere dollarkoers, lage rente, verbeterende huizenmarkt. De consument heeft wellicht meer te besteden, maar de vraag blijft: is er vertrouwen genoeg om  te investeren of blijven we voorlopig aflossen?”