Typography

Beeldrechten: Flickr BYD K9A (Front Offside) Singapore Buses CC BY 2.0 Bepaalde rechten voorbehouden

023 Haarlem Duurzaamheid – Het is belangrijk om bewust met het milieu om te gaan en een beter openbaar vervoer speelt daar een grote rol in. Connexxion zal daarom het vervoer in de regio Haarlem-IJmond regelen in de nieuwe concessie.

Beeldrechten: Flickr BYD K9A (Front Offside) Singapore Buses CC BY 2.0 Bepaalde rechten voorbehouden

023 Haarlem Duurzaamheid – Het is belangrijk om bewust met het milieu om te gaan en een beter openbaar vervoer speelt daar een grote rol in. Connexxion zal daarom het vervoer in de regio Haarlem-IJmond regelen in de nieuwe concessie.

De concessie, het pakket aan lijnen en vervoersdiensten die exclusief aan een vervoerder wordt toegekend, gaat in september 2017 van start en duurt tien jaar. Het zal moeten leiden tot een flinke kwaliteitsverbetering van het openbaar vervoer voor de regio.

Connexxion draagt bij aan de kwaliteitsverbetering door het inzetten van meer (elektrische) bussen. Deze dienen ervoor te zorgen dat meer reizigers het openbaar vervoer gaan gebruiken. Eric van Eijndhoven, directeur OV bij Connexxion, legt uit: "Het wordt ons doel om de concurrentiepositie van het OV ten overstaan van de auto te verbeteren". Dat wil het bedrijf onder andere bewerkstelligen door de frequentie van de bussen te verhogen, extra buslijnen in te zetten en 6 procent meer dienstregeling uren. Bovendien zal er geïnvesteerd worden in betaalgemak en zitplaatsgarantie voor de reiziger. "We willen dat reizigers aan de voorkant weten wat ze kunnen verwachten; alleen dan kun je ze overhalen de auto te laten staan." Klanttevredenheid staat hoog in het vaandel.

Maar niet alleen klanttevredenheid is een belangrijk punt; in de nieuwe concessie draait het vooral om duurzaamheid. Daarom is er ook voor Connexxion gekozen; Connexxion is het eerste Nederlandse openbaar vervoer bedrijf dat zich breed inzet op volledig elektrisch vervoer. De bussen, afkomstig van het Chinese bedrijf Build Your Dream (BYD), zijn 100 procent emissievrij en zullen de uitstoot van CO2 met 80 procent verminderen. Daarnaast liggen de operationele kosten van elektrisch vervoer lager en produceren ze weinig geluid voor de omgeving. Om dit alles waar te kunnen maken, draagt de provincie Noord-Holland jaarlijks 15 miljoen euro bij aan de nieuwe concessie.

Door beter openbaar vervoer aan te bieden, wordt ernaar gestreefd dat mensen hun auto steeds vaker zullen laten staan en kiezen voor het duurzame alternatief. Met als uiteindelijk doel dat deze onnodig blijkt en wordt verkocht; deze verkooptips komen dan van pas. Maar om dit te bereiken, is het zaak dat het openbaar vervoer zo aangenaam mogelijk is voor de reiziger, zodat de keuze om de auto te laten staan gemakkelijk te maken is.