Typography

Automobilisten betalen 1 miljard extra belasting

Column Jos de Jong – Gebaseerd op de basisplannen van het kabinet in 2014 blijkt dat automobilisten volgend jaar aanzienlijk meer belasting gaan betalen. Zeven extra maatregelen ter spekking van de staatskas zijn ‘uit de lucht komen vallen’ c.q. in elkaar geflanst en leveren tot vreugde van onze Haagse boys ongeveer 1 miljard euro extra op uit autobelastingen. Tja, je moet het immers toch èrgens vandaan halen als je je kiezers misleidt met tussentijdse drastische wijzigingen in je partijprogramma en akkoord gaat met een miljardeninvestering van € 43 miljard (exclusief onderhoud etc) voor de JSF, de nieuwe vliegtuigjes waarmee ons kleine landje wereldse calamiteiten te lijf gaat.

Automobilisten betalen 1 miljard extra belasting

Column Jos de Jong – Gebaseerd op de basisplannen van het kabinet in 2014 blijkt dat automobilisten volgend jaar aanzienlijk meer belasting gaan betalen. Zeven extra maatregelen ter spekking van de staatskas zijn ‘uit de lucht komen vallen’ c.q. in elkaar geflanst en leveren tot vreugde van onze Haagse boys ongeveer 1 miljard euro extra op uit autobelastingen. Tja, je moet het immers toch èrgens vandaan halen als je je kiezers misleidt met tussentijdse drastische wijzigingen in je partijprogramma en akkoord gaat met een miljardeninvestering van € 43 miljard (exclusief onderhoud etc) voor de JSF, de nieuwe vliegtuigjes waarmee ons kleine landje wereldse calamiteiten te lijf gaat.

  

Tja, waar haal je dat geld allemaal vandaan? In Den Haag hebben onze Haagse goeroes te maken met een verder toenemend begrotingstekort dat een halt moet worden toegeroepen om de hedendaagse malaise te lijf te gaan. Hoe? Dat lijkt me niet goed te weten; daar zijn nog niet echt de juiste oplossingen voor gevonden, als je tenminste tussen de regels doorleest in de Miljoenennota. Maar, we (we?) willen wel graag dat ons kleine landje op ‘objectieve’ basis, al dan niet in samenwerking met de wereldse grootmachten, internationale rampen en oorlogen te lijf kan gaan en ervoor waakt dat de internationale vrede wordt bewaakt, grote bevolkingsgroepen worden uitgeroeid met een oorlogje hier en een oorlogje daar door merkwaardige dictators die alle macht naar zich toe willen trekken. Waarom ons land nu zo nodig die enorme investeringen moet doen om met deze snelheidsmonsters dictators te verdrijven, is ten tijde van crisis maar moeilijk te verhapstukken, zeker als je in je partijprogramma uitdrukkelijk hebt gemeld dat je faliekant tegen deze aanschaf bent.

De automobilist als melkkoe
Maar goed, als je er dan eenmaal voor hebt gekozen het gezegde ‘een man een man, een woord een woord’ niet te willen waarmaken en je ervoor hard maakt om dit voor ons land, ter herstelling van de economie, zo broodnodige geld te investeren in je verder zo ongeloofwaardige politiek, dan moet dat geld ergens vandaan komen. En dus is dit keer de automobilist een lekkere melkkoe, een eenvoudige prooi voor de Haagse boys ‘op zoek naar inkomsten’. Ons land heft van de ons omringende landen reeds de hoogste belastingen op de auto en ‘daar kan dus nog wel wat bij’.

De straat op
Vele instanties, waaronder de ANWB, heeft fel geageerd tegen deze wilde maatregelen, maar zo te horen, is er niemand die daadwerkelijk eens optreedt met iets als “Zo, en nou is het genoeg!”. Oké, Facebook en alle sociale media zijn prima instanties om op papier te verwoorden hoe we ergens over denken. Maar eigenlijk zijn die fenomenen geen optie. Lieden ze nu werkelijk tot iets fundamenteels en/of tot een structurele verandering?  ‘Wie schrijft die blijft’ zegt men wel eens en dat kun je, door slechts gebruik te maken van deze media, eigenlijk ook zien als iets als ‘we schrijven, we doen niks, we accepteren en dus/daarom blijven we’. In de zestiger jaren gingen we de straat op om ons ongenoegen te uiten. Niet dat dit altijd hielp, maar problemen werden op deze wijze wel kenbaar en zíchtbaar gemaakt èn… er werd ook geluisterd en plannen werden vaak aangepast. Het wordt tijd dat we met ons allen weer de straat op gaan en niet achter onze pc’s blijven hangen om onze ongenoegens slechts te beschrijven. 

Of accepteren we gewoon dat de accijnzen op LPG worden verhoogd (€ 280 miljoen voor de Staat), nieuwe oldtimerregeling wordt ingevoerd (auto’s die slechts incidenteel op de weg rijden maar nu ook wegenbelasting voor de kiezen krijgen ter verhoging van de feestvreugde in Den Haag met extra inkomsten van € 137 miljoen), het te laat betalen van motorrijtuigenbelasting zorgt voor € 50 miljoen, vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor zuinige auto’s, waartoe in 2011 is besloten, wordt beëindigd (€ 250 miljoen) en opcenten door provincies worden verhoogd (€ 155 miljoen)?

Het kan toch niet zo zijn dat we alles maar gewoon klakkeloos accepteren maar niet structureel ageren. Het kan toch niet zo zijn dat het lijkt alsof ons land langzaam in verval raakt, de economie blijft stagneren, de kosten voor de burgers maar blijven oplopen met alle gevolgen van dien en dat faillissementen dagelijks schering en inslag worden en dat wij alleen maar ons ongenoegen uiten zonder er iets fundamenteels aan te doen? Zullen we de straat maar weer op gaan of zijn we bang voor de consequenties?
Wie het weet mag het zeggen….