Typography

Column Jos de Jong - De zorgverzekeraars hebben zich in de laatste maanden van 2013 blauw geadverteerd. Via radio, TV, kranten en dubieuze commercials als plotseling in beeld verschijnende advertenties op willekeurige websites, staken zij elkaar de ogen uit en bestookten de consument met allerlei lucratieve zorgberekeningen in de hoop zieltjes te winnen en mensen ervan te overtuigen dat een overstap gerechtvaardigd zou zijn.

Column Jos de Jong - De zorgverzekeraars hebben zich in de laatste maanden van 2013 blauw geadverteerd. Via radio, TV, kranten en dubieuze commercials als plotseling in beeld verschijnende advertenties op willekeurige websites, staken zij elkaar de ogen uit en bestookten de consument met allerlei lucratieve zorgberekeningen in de hoop zieltjes te winnen en mensen ervan te overtuigen dat een overstap gerechtvaardigd zou zijn.

Waarom is de zorgpremie zo hoog
De steeds frequenter terugkerende advertenties hebben ongetwijfeld een enorme impact gehad op het reclamebeleid van de verzekeraars die er niet voor schroomden om maar liefst ca. € 540 miljoen te spenderen aan reclame-uitgaven. CZ spande de kroon en gaf maar liefst ca € 185 miljoen uit aan reclame. Achmea stond ‘in schril contrast’ met CZ en stond gaf slechts ca € 147 uit aan reclamekosten. Het totaal van ca € 540 miljoen komt neer op ongeveer € 575 premie per betalende verzekerde. Dat deze bedragen moeten worden terugverdiend staat natuurlijk buiten kijf, maar hoe doe je dat!

Wie zal dat betalen? Zoete lieve Gerritje?
Het is natuurlijk leuk en aardig om te weten dat met veel poeha werd aangekondigd dat de premies voor de zorg in 2014 niet noemenswaardig omhoog gaan maar, sterker nog, gelijk blijven of wellicht met een paar tientjes per maand omlaag gaan. Daar staat tegenover dat in 2014 de eigen bijdrage wordt verhoogd en iedereen van 18 jaar en ouder moet de eerste € 360 van de zorg uit het basispakket zelf betalen. Al met al blijkt dus al snel dat de consument absoluut niet goedkoper uit is. De eigen bijdrage gaat omhoog naar € 360 en elke verzekerde betaalt voor € 575 indirect mee aan de reclame-uitgaven van de zorgverzekeraars. Deze extra inkomsten komen niet ten goede aan de zorg, maar verdwijnen in de kas van de zorgverzekeraars die op deze wijze weer een extra potje kunnen reserveren voor nieuwe reclame-uitgaven in november en december 2014.

€ 540 miljoen beter besteden
Zorgverzekeraars draaiden in 2013 enórme omzetten. (Gek eigenlijk om over omzet te praten als je het over zorg hebt…). CZ maakte de grootste klapper en realiseerde vorig jaar een winst van vele miljarden euro’s. Winst maken is natuurlijk een gezond fenomeen, maar absurde omzetten draaien ten koste van de consument die verplicht wordt akkoord te gaan met de hem/haar opgelegde premie, is natuurlijk te grijs voor woorden. Die ca € 540 miljoen had men bijvoorbeeld ook niét, of in ieder geval in veel mindere mate hoeven te worden uitgeven en zou op schitterende wijze ten goede hebben kunnen komen aan hetgeen waarvoor de premies zijn bedoeld: optimale zorg voor iedereen!!! Jammer dat een dergelijke strekking niet thuis hoort in het woordenboek van de zorgverzekeraars; zij zouden toch immers beter moeten weten. Die goeie oude vrijwillige of verplichte ziektewet was zo gek nog niet; die wet was betaalbaar voor iedereen en iedereen kreeg de zorg die hij/zij nodig had.