Typography

Deel 2 : Proeflokaal & bierlokaal In de(n) Uiver

Bierlokaal De Uiver’, niet te verwarren met Proeflokaal ‘In Den Uiver’ aan de Riviervismarkt! Maar verwarring lijkt begrijpelijk; het betreft immers twee lokalen van dezelfde eigenaar. Hildo Makkes van der Deijl is zijn naam. “Ik nam enkele jaren geleden het Proeflokaal over van Paul Zonneveld, de toenmalige eigenaar. Ik heb lang in de horeca gewerkt, werkte later ook in de marketing en stond op een soort van tweesprong. Na de gesprekken met Paul was ik er uit; ik wilde zijn bedrijf overnemen.” En zo geschiedde.

Hildo werkte 15 jaar in de Marketing & Communicatie-branche, waaronder een reclamebureau, uitgever PCM, de Wijnbeurs en het toenmalige Citybox, nu onderdeel van Shurgard. “Er is echt heel weinig sexy aan opslagruimte. Maar het was een goede ervaring.” Glimlachend vertelt Hildo over zijn werkervaringen. “Vier en een half jaar geleden nam ik het besluit om ‘In Den Uiver’ over te nemen. Dat wist ik toen te bekostigen met behulp van crowdfunding, een soort van in-crowd funding dan wel te verstaan. Ik kreeg namelijk het vertrouwen van een groep mensen die het mij mogelijk maakte om die stap te zetten. Daar ben ik nog steeds heel blij mee!”

Connectie met de luchtvaart

Uiver is de naam van het Douglas DC-2 vliegtuig met de registratie PH-AJU van de KLM. Het werd in 1934 een nationale beroemdheid door de luchtvaartwedstrijd van Mildenhall in het Engelse Suffolk naar Melbourne in Australië. Het vliegtuig werd eerste in zijn klasse en stond onder leiding van gezagvoerder Dick Parmentier, wiens foto nog steeds in het proeflokaal te vinden is. Dit verhaal was aanleiding voor de oprichter van In Den Uiver, een ex-purser van de KLM, om die naam aan zijn lokaal te verbinden. Zo werd de ‘Vischhandel’ omgebouwd naar het proeflokaal, waarin je zowel de accenten van de ‘Vischhandel’ als van de Uiver terugvindt. “Mooie geschiedenis, daar hou ik van.”

Loungeruimte zonder glimmend staal en neonlicht

Hildo vervolgt: “In het begin hield ik het een beetje zoals het was, maar na een tijdje begon het te kriebelen. Achterin was een ruimte met tafels waar eigenlijk niet veel gebeurde en die een beetje verloren ging. Ik heb toen de euvele moed opgevat om daar een loungeruimte van te maken. Toen de mensen dat hoorden, was in eerste instantie de kritiek niet van de lucht. Een loungeruimte in ‘hun’ Uiver, dat bestond gewoonweg niet. Nu is de associatie met een loungeruimte over het algemeen die van glimmend staal en neonlicht. Maar dat was ik natuurlijk hoe dan ook niet van plan. Toen de ruimte klaar was en het bleek om een klassieke, Brits aandoende, stijlvol ingerichte kamer te gaan, werd het al snel geaccepteerd. Nu weten de mensen al niet beter meer. Maar ik ben natuurlijk wel blij met het resultaat.”

Inventieve financiering

Dat het ondernemersbloed hem in de aderen stroomt, blijkt wel uit het verhaal over de oprichting van zijn nieuwe lokaal, Bierlokaal De Uiver, aan de Lange Begijnestraat 10, schuin tegenover de Toneelschuur. “Iedere Haarlemmer kent de geschiedenis van zijn stad. Haarlem was in de middeleeuwen een echte trotse bierstad, met veel brouwerijen langs de oevers van het Spaarne. Ook de laatste tijd zijn er veel initiatieven ondernomen om brouwerijen te beginnen. Geweldig vind ik dat.
Maar op horecaniveau kon er best nog een tandje bij. Zo vatte ik het plan om een speciaal bierlokaal te bedenken, met financiering die niet traditioneel via banken of brouwerijen verloopt, want dan maak je jezelf veel te afhankelijk. Ik begon met enkele persoonlijke leningen bij private personen, die de basis vormden van mijn plan. Daarnaast heb ik de ambassadeursformule bedacht. In het Bierlokaal zitten 40 biertaps. Per tap wilde ik een ambassadeur, die zijn of haar naam op de hendel van de tap kon laten vereeuwigen tegen een vast bedrag.
Op deze manier wist ik de complete financiering rond te krijgen. De mensen krijgen hun geld plus rente weer terug en zijn met de tap ‘voor eeuwig’ verbonden met het bierlokaal. De inrichting wilde ik wel zoveel mogelijk gelijk laten lopen met het proeflokaal, wat met de deuren langs de wanden en de kleurstelling goed is gelukt.”

Dat kunnen we dan ook volmondig beamen. Dat Hildo verder ook creatieve inrichtingskwaliteiten bezit, blijkt uit de modern klassieke inrichting, een geheel vrije bar, een rij van veertig biertaps die zijn gerangschikt op smaak en soort en op de klassieke sfeer die het uitademt. 

Giga bieraanbod

Het zusje van het proeflokaal is een knappe moderne dame die haar gasten centraal stelt. De gasten kunnen kiezen uit maar liefst veertig bieren van de tap, waar iedere week tenminste één nieuwe soort aan wordt toegevoegd. Twijfel je over wát voor bier je wilt bestellen? Geen nood, je krijgt gewoon een proefglaasje. Zo kun je vaststellen of het bier je al dan niet bevalt. “Wat ik echt heel gaaf vind, is dat hier veel vriendenclubs komen, maar ook vaders en zonen die samen een bakkie komen doen. Gezinnen met kinderen, maar ook oudere mensen. Kortom, iedereen weet inmiddels de weg naar hier te vinden.” De service die de klanten krijgen is ouderwets hartelijk, klantgericht en vriendelijk. Ook dat draagt bij aan het succes van de onderneming.

Haarlem is weer een stukje meer bierstad geworden. Met dank aan Hildo Makkes van der Deijl, een moderne ondernemer met een geheel eigen kijk op de horeca.

Onno van Middelkoop
Foto's  & tekst

Cultuur & Uitgaan

Mediamarkt

Reizen & Stedentrips & Vliegtickets & Verhuur