Typography

Op de foto oprichters en eigenaren Bas Turk (links) en Erik van der Plas (midden) en rechts Jordi Starken (Operationeel manager). - Verhalen van werkgevers - 023 Haarlemmermeer Economie & Duurzaamheid - Van alle kinderen groente-eters maken voor het leven.

Dat is de missie van Bas Turk en Erik van der Plas, de oprichters van TommyTomato. Een snelgroeiend Haarlems bedrijf dat warme groentelunches verzorgt voor basisschoolkinderen. Met zo’n lunch hebben de kinderen al het grootste deel van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid binnen. Daarnaast organiseert TommyTomato kooklessen en geeft het bedrijf voorlichting over wat groenten voor je lichaam doen.

Opstapje
“Het begon allemaal met Achmad”, vertelt Bas. “Een Syrische statushouder die voor een taalstage kwam. Daarvoor stond hij aan een lopende band waar hij geen woord Nederlands leerde. We waren sceptisch. Hij paste wel in ons team, maar hij had ambities in de elektrotechniek. Acht maanden later was hij uit zijn isolement, verdiende geld en sprak Nederlands. Hij werkt nu bij een technisch bedrijf. Hij had gewoon een opstapje nodig, en dat waren wij.”

Golflengte
Christina werkt ook bij ons, ze is een van de beste medewerkers. Een alleenstaande moeder die uitsluitend tijdens schooluren kan werken. Alleen om die reden valt ze onder deze doelgroep. Bas praat liever niet over mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Voor ons hebben ze een naam, een gezicht en zijn het werknemers zoals alle andere. Bij een label ontbreekt de nuance en het stigmatiseert. Wat ze allemaal gemeen hebben – en daarom passen ze zo goed bij ons – is motivatie. We werken alleen met mensen die in onze missie geloven, want je kunt alles aanleren behalve motivatie. Als je werkt met mensen die op dezelfde golflengte zitten als jij, dan hoef je ze alleen nog maar aan te moedigen. Mensen gaan zich dan ontpoppen.”

Omdenken
Achmad, Christina en Saskia. Ze werken zowel in uitvoerende functies als in kantoorbanen bij TommyTomato. “We hadden hier een collega met een hele goede baan in de marketing, maar vanwege ernstige migraine hield dat op. In overleg spraken we af dat ze wekelijks verschillende keren kwam werken en dat ze zelf bepaalde wanneer. Je weet namelijk nooit wanneer migraine opspeelt. Daar kun je op twee manieren naar kijken: is het glas half vol of half leeg? Ik kies voor het eerste. Als zij niet kwam, had ik een uurtje ruimte in mijn agenda…”

Mix van mensen
Onze lunches zijn er voor alle kinderen op de basisschool. Logisch dus, dat ons personeelsbestand ook een mix is. We hebben dertigers en veertigers met kinderen, vijfenzestigplussers, statushouders, Oekraïense vluchtelingen, stagiairs en mensen die een duwtje nodig hebben. Zonder een mix kom je als bedrijf in een bubbel terecht. Het gebeurt regelmatig dat een medewerker ons op een idee brengt. Met diversiteit laat je zien dat iedereen zijn eigen dynamiek en kwaliteiten meebrengt. Daar word je als bedrijf rijk van. Rijk in inzichten en ervaringen.”

Jaarbijeenkomst: donderdag 16 november 2023, 15.00-18.00 uur, Koepel Haarlem. Meld je hier aan.

Economie & Duurzaamheid

Geen feed gevonden

coolblue

Greenchoice

Yarden