Typography

023 Haarlem IJmond - Eind vorig jaar bleek dat de provincie Noord-Holland van drie vervoerders (Synthus, Connexxion en EBS) een aanbieding had ontvangen omtrent het regelen van het busvervoer in de regio Haarlem-IJmond voor de komende 10 jaar. De bus concessie heeft een waarde van 320 miljoen euro. Na juryberaad zouden Connexxion en Synthus met een gelijk aantal punten zijn geëindigd, waarna besloten werd de uitslag middels een loting te bepalen. De huidige vervoerder Connexxion werd als winnaar uitgeroepen. Nu dient Synthus echter een bezwaar in tegen de uitslag van de concessie Haarlem-IJmond.

 

Officieel bezwaarschrift

Vervoerder Synthus heeft twijfels over de vraag of de concessie wel op een eerlijke manier is verlopen. Om die reden heeft het bedrijf een officieel bezwaarschrift ingediend bij de provincie Noord-Holland. Daarnaast wil de vervoerder dat Connexxion stopt met het uitvoeren van voorbereidende werkzaamheden. Volgens Synthus roept de gang van zaken bij het maken van een beslissing grote vraagtekens op. Zo zou Synthus in de eerste beoordelingsronde als beste uit de bus zijn gekomen. In de tweede ronde zou Connexxion ineens veel punten gescoord hebben, waarna ze op eenzelfde score uitkwamen. Bovendien verzocht Synthus, nog voordat de uitslag bekend werd gemaakt, om een onafhankelijk onderzoek naar de uitslag. De provincie legde dat verzoek naast zich neer en maakte bekend dat Connexxion de winnaar van de loting was geworden.

Interpretatieverschillen

De provincie Noord-Holland hecht grote waarde aan verduurzaming. Om die reden had zij een aantal punten opgesteld, waaraan de vervoerders zo veel mogelijk moesten voldoen. Zo stelde zij eisen op het gebied van uitstoot van het materieel en beperkingen van het geluidsniveau. Ook werden de vervoerders uitgedaagd vorm te geven aan emissieloos rijden. Connexxion en Synthus scoorden evenveel punten, maar behaalden beide niet het maximum. Synthus-directeur Cees Anker legt uit: "Als we allebei het maximale aantal punten hadden gekregen, zouden we het kunnen begrijpen. Er is dan namelijk weinig ruimte voor interpretatieverschillen. Maar die ruimte is er nu wél en daar hebben we zo onze eigen gedachten over. We vinden dat we op bepaalde vlakken een lagere score hebben gekregen dan we zouden moeten krijgen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het criterium duurzaamheid.” Ook geeft de Synthus-directeur aan nog nooit eerder een loting voor zo’n belangrijk beslissing meegemaakt te hebben. Hij zegt: ”Dit was voor ons de eerste keer. En dat is niet goed bevallen.”

Duurzaamheid

Het gegeven dat de provincie Noord-Holland veel waarde hecht aan duurzaamheid is niet nieuw. Zo is duurzaam wonen al enige tijd populair en kunnen huiseigenaren zelfs een duurzaamheidslening aanvragen om in huis een aantal energiebesparende maatregelen door te kunnen voeren. Ook maakten we twee jaar geleden al bekend dat autodelen de toekomst heeft. Inmiddels wint autodelen nog altijd aan populariteit in de regio en zijn er allerlei grote platformen ontstaan om dit gemakkelijker te maken. Regelmatig verschijnen er dan ook succesvolle verhalen van mensen die hun auto verkopen en enkel nog gebruik maken van websites als BlaBlaCar.

Economie & Duurzaamheid

Geen feed gevonden

coolblue

Greenchoice

Yarden