Typography

023 Economie – Steeds meer bedrijven gaan over op innovatievere manieren om nieuw personeel te werven, zo blijkt uit de 50 inzendingen voor de Werf& Awards van 2016.

023 Economie – Steeds meer bedrijven gaan over op innovatievere manieren om nieuw personeel te werven, zo blijkt uit de 50 inzendingen voor de Werf& Awards van 2016.

Door de populariteit van nieuwe technologieën wordt het traditionele CV steeds minder belangrijk tijdens het recruitmentproces, en wordt het steeds eenvoudiger om op afstand te solliciteren. De Werf& Awards richt zich op cases met betrekking tot arbeidscommunicatie en recruitment die van impact zijn (geweest) op de instroom van een organisatie, opdrachtgever of werkgever. Organisaties die het verschil maken met hun arbeidscommunicatie en/of recruitmentprocedure worden gedurende de uitreiking publiekelijk in het zonnetje gezet. Afgelopen 16 juni ging de award voor ‘Beste Recruitmentcase 2016’ naar Hunkemöller, en is de award voor ‘Beste Arbeidsmarktcommunicatiecase 2016’ gewonnen door een bekende uit de regio: Tata Steel.

Innovatieve recruitmentmarkt

Volgens vakjurylid Marion de Vries van The Reputationals is de Nederlandse recruitmentmarkt één van de meest innovatieve recruitmentmarkten ter wereld. De schaarste op de Nederlandse arbeidsmarkt zorgt ervoor dat organisaties op een originele, en toch eenvoudige manier nieuwe talenten moeten vinden. Zo wordt het steeds populairder om gebruik te maken van video-sollicitaties en spelen software-aanbieders zoals Talentsoft hierop in met volledig aanpasbare carrièresites die voor de optimale ervaring voor sollicitanten zorgen. Tegenwoordig is het voor organisaties belangrijk continu aanwezig te zijn op de arbeidsmarkt om eruit te springen bij potentiële werknemers.

Tata Steel

We schreven al eerder dat Tata Steel een icoon voor regio 023 is. Dat beeld wordt nog eens bevestigd door het winnen van de Werf& Award voor ‘Beste Arbeidsmarktcommunicatiecase 2016’. Door structurele tekorten aan technici en een grote behoefte aan nieuwe werknemers moet Tata Steel creatief zijn in haar wervingsprocedure. Het bedrijf geeft hier invulling aan door al vroeg in te spelen op de interesse voor techniek met presentaties op basisscholen. Daarnaast zijn ze met speciaal ontwikkelde programma's aanwezig op cruciale keuzemomenten. Denk aan het Check en Techniek programma bij derdejaars VMBO´ers en open dagen voor leerlingen uit het 4e leerjaar. Uiteindelijk is het doel om potentiële leerlingen te bereiken voor het interne leertraject van Tata Steel.